Dieet omgeving

Alle diëten en voedingshypes ten spijt: eten wat en wanneer je wil, zou meer resultaat hebben om een slank lichaam te bekomen. Het enige dat je moet doen, is leren luisteren naar je lichaam.

Eet glutenvrij. Eet zoals een holbewoner. Of eet twee dagen per week gewoonweg niets. Het zijn allemaal formules die de heilige graal beloven – een fit en slank lichaam -, maar het kan allemaal veel simpeler. Dat is tenminste wat diëtisten Elyse Resh en Evelyn Tribole beweren in hun (ondertussen 20 jaar oude) boek Intuitive eating: a revolutionary program that works. Wat een tijd geleden als een tikje zweverige eetmethode bekeken werd, is vandaag wetenschappelijk onderbouwd.

Het bewijs dat typische diëten niet werken op lange termijn, stapelt zich steeds meer op. Wat je wel nodig hebt om gezond te eten? Je eigen gevoel. Wie intuïtief eet, eet wat hij wil en wanneer hij dat wil. Het achterliggende idee is dat je lichaam weet wat het nodig heeft. Jouw enige taak is dan te leren luisteren naar dat lijf van je.

Om te beginnen hiermee is het aangeraden om niet in je eigen omgeving te beginnen waar je makkelijk in dezelfde patronen blijft vallen.
Tips:

  • Leer je ‘honger’- en ‘voldaan’-gevoel kennen

Sta regelmatig stil bij hoeveel honger je juist hebt en plak er een getal op van 0 tot 10. Een hoog getal betekent uiteraard dat je mag eten, bij een laag getal wacht je beter nog even.

  • Eet omwille van fysische redenen in plaats van psychische

Met andere woorden: stop met emo-eten als je bijvoorbeeld een slechte dag hebt gehad op het werk. Laat je lichaam de graadmeter zijn van je honger, niet je hersenspinsels.

  • Geef jezelf toestemming om absoluut ALLES te eten

Voor intuïtieve eters is er geen ‘goed’ of ‘slecht’ eten. Dat wil niet zeggen dat er geen verschil zit in de voedingswaarden van een appel en appeltaart, zegt Tribole. Het idee is dat intuïtieve eters na het eten van een stuk appeltaart voor voedsel zullen kiezen dat alle extra vetten en suikers wegbalanceert.

Is jouw eerste gedachte nu: “Maar dan ga ik de hele tijd chocolade en frietjes eten!”? Dan moeten we nog wat dieper ingaan op het idee van intuïtief eten, want dat is uiteraard niet de bedoeling. Het gaat erom te eten wat je lichaam echt wil, als in: welk voedsel zorgt ervoor dat het zich optimaal zal voelen? Alles draait dus om een verandering in je denken: je mág wel chocolade en frietjes eten, maar als je regelmatig stilstaat bij hoe het voedsel dat je eet je doet voelen, zal je al die dingen niet elke dag wíllen.

Achterban groeit

Intuïtief eten wordt steeds meer aangemoedigd door voedingsexperten. Dat heeft een psychologische oorzaak: bepaalde soorten voedsel verbieden, maakt ze volgens verschillende onderzoeken vaak net aantrekkelijker. En wie zijn goestingskesonderdrukt, stevent vermoedelijk af op een binge-eatingaanval.

Naar je lichaam leren luisteren verhindert dus niet alleen dat je te veel eet, maar zorgt er ook voor dat je lichaam exact datgene binnenkrijgt dat het nodig heeft. Zorgt die tactiek er dan voor dat je afvalt? De aanhangers van de voedingsleer stellen dat niet een slank, maar een gezond lichaam belangrijkste effect is van intuïtief eten. Er zijn studies uitgevoerd die aantonen dat intuïtief eten een blijvend resultaat heeft op de weegschaal.

De wetenschap is er dus nog niet uit of dit nu dé manier van eten is, maar alle trends vaarwel zeggen en vertrouwen op je eigen lichaam klinkt alleszins wel veelbelovend. Smakelijk!

Bron: Science of us